maanantai 14. maaliskuuta 2016

Haastattelussa inspiroiva kieltenopettaja

Satakunnan alueen inspiroivan kieltenopettajakollegan arvonimen sai tänä vuonna Henriikka Laiho Porin Lyseon lukiosta.

Onnea, Henriikka! Sinut yllätettiin iloisesti työpaikallasi asian tiimoilta.

Kiitos tunnustuksesta! Olipa se mukava aamun aloitus!

Kertoisitko minkälaisia projekteja olet tehnyt?

Olen ollut kiinnostunut sellaisista jutuista, joissa opiskelijat pääsevät tarkastelemaan toistensa tuotoksia tai työstämään niitä yhdessä jollakin alustalla. Olen kokeillut vaihtelevalla menestyksellä monenlaisia alustoja, kuten Ning, Wikispaces, Google Drive, Posterous, Moodle, erilaiset blogit, Padlet ym.
Olen suuri vertaisoppimisen kannattaja ja esimerkiksi parina edellisvuotena englannin 5 kurssin opiskelijat kirjoittivat kirjalliset työnsä kurssin yhteiseen blogiin ja tänä vuonna englannin 2 kurssin opiskelijat äänittävät esitelmänsä ja liittävät äänitedoston kaikkien kuunneltavaksi Padletiin. Uskon, että kaverin tuotosta lukemalla tai kuuntelemalla oppii itsekin paremmin ja toisaalta omaankin työhön tulee paneuduttua paremmin, kun tietää sen tulevan muidenkin kuin opettajan luettavaksi.
Olin myös mukana Lukio 3.0 Nyt! hankkeessa, jonka aikana kehittelin Maria Ällin kanssa monenlaisia vertaisoppimisen työtapoja sekä erilaisten netistä löytyvien ”härpäkkeiden” ottamista osaksi opetusta ja oppimista. Näistä myös pidimme koulutuksia Osaava Satakunta hankkeen kautta. 

Mikä on lempihärpäkkeesi?

Lempihärpäkkeeni sanaston opiskeluun on Quizlet, joka harjoituttaa sanoja useamman aistin kautta ja pelillisyytensä avulla myös koukuttaa mukavasti. Lisäksi se tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden muokata sanastosettejä ja siten aktiivisesti ottaa omaa oppimistaan haltuun.

Mitä koet saavasi näistä projekteista ja mikä saa sinut jatkamaan niiden parissa?

Ainakin vaihtelua rutiineihin. Samalla tulee aika lailla pohdittua omaa kokonaisnäkemystä kielten oppimisesta ja miten eri työkalut tai työtavat voisivat oppimista edistää. On myös kiva oppia jatkuvasti jotain uutta.

Miten neuvoisit kollegaa aloittamaan, jos joku esimerkkisi innostamana haluaisi tehdä jotakin vastaavanlaista? Entä mitä haluaisit sanoa opettajalle, joka kokee, että aika ei riitä mihinkään "ylimääräiseen"?

Kannattaa vain rohkeasti lähteä kokeilemaan ja ottaa ensiksi vaikka vain yksi uusi työkalu haltuun. Eikä haittaa, jos ei hallitse kaikkea; riittää, että opettelee vaikkapa Moodlesta vain ne toiminnot, joita eniten tarvitsee. Jos jotakin olen oppinut näiden asioiden kanssa touhutessa niin sietämään keskeneräisyyttä ja myös epäonnistumista. Vieläkin naurattaa se tapa, jolla Marian kanssa opettelimme blogien käytön: ilmoitimme Osaava Satakunnalle pitävämme aiheesta koulutuksen.

Onko joitakin kompastuskiviä, joista olisi hyvä olla tietoinen?

Tekijänoikeussääntöihin kannattaa tutustua, jotta ei vahingossa riko lakia ja joudu kiipeliin. Uutta työkalua opetellessa kannattaa tehdä siihen myös testioppilastunnukset, jotta näkee, miltä toiminto näyttää oppilaan silmin. Samalla kannattaa tarkistaa käyttöehdoista ikärajat. Tässä ainakin muutama, johon itse olen kompastunut…

Minkälaista palautetta opiskelijat ovat antaneet?

Opiskelijat olivat varsinkin aluksi aika konservatiivisia ja välillä tuli aika kipakkaakin palautetta. Nyt, kun maailma on muutenkin muuttunut, palaute on ollut positiivisempaa. Nyt nupinaa aiheuttavat sähköiset kokeet. Myöskään oppikirjojen digiversiot eivät vielä ole ottaneet tulta.

Kiitos, Henriikka! Toivottavasti moni intoutuu esimerkkisi voimasta kokeilemaan uusia asioita rohkeasti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti